Tallinna Tehnikakõrgkool
Logi sisse

Õppekava aine

CAD-projekteerimine

Õppeaine
Ainekood RKE069
Õppeaine nimetus CAD-projekteerimine
Ainepunkte 4 EAP
Hindamisviis Hindeline arvestus
Õppekava aine
Õppekava 2010 AT
Õppeaasta 2
Semester Sügissemester
Aine tüüp Kohustuslik
Aine koormused
Loeng 8
Praktikum 32
Õppeaine sisu lühikirjeldus
Projekteerimiskeskkonnad, lehe formaadid. Menüüd, käsud ja jooniste valmistamine 2-D keskkonnas. Objektide nihutamine, pööramine, peegeldamine, skaleerimine.. Mudelite tegemine 3-D modelleerimisega: mitmesuguse kujuga eendite, süvendite ja sisselõigetega kehad, keermete ja ribidega detailid. 3-D mudelitest tööjooniste tegemine (vaated, lõiked, kohtlõiked, kohtvaated, joonise mõõtmestamine, pinnakaredused). Mudelite tegemine lehtmetalli töötlemise keskkonnas (painutamise, tõmbamise ja rantidega detailid). Pinnalaotused. Koostamise keskkonnas lihtsa koostu tegemine, seoste panemine. Tükitabeli koostamine. Joonise vormistamine. Lõppnõudeks on detailide tööjooniste valmistamise oskus nii 2-D (Draft) kui ka 3-D modelleerimisega.
Õppeaine üldeesmärgid
Kursuse eesmärgiks on esmaste teadmiste andmine masinaehituslike jooniste valmistamiseks kasutades masinaehituslikku joonestusprogrammi Solid Edge.
Õppeaine õpiväljundid
Kursuse läbinud üliõpilane:
1. Tunneb jooniste vormistamist arvutil kasutades Solid Edge graafikaprogrammi ja oskab jooniseid välja trükkida.
2. Oskab valmistada detailide tööjooniseid projekteerimiskeskkonnas 2-D (Draft).
3. On võimeline valmistama mitmesuguste masinaehituslike detailide mudeleid 3-D modelleerimisega (sealhulgas ka lehtmetallist detailide mudeleid lehtmetalli töötlemise keskkonnas), neid töödelda ja valmistada tööjooniseid 3-D mudelitest.
4. Oskab valmistada mitmesuguste lihtsamate koostude 3-D mudeleid koos detailidevaheliste vajalike sidemete loomisega koostamise keskkonnas ja projekteerimiskeskkonnas nendest koostejooniseid.
Õppeaine vormi kirjeldus
1. Loengud 8t. Solid Edge töökeskkondade tutvustus. Erinevate töökeskkondade kasutamine 3-D mudelite ja jooniste valmistamiseks, menüüd, käsud , töövahendid.
2. Praktikumid 32t. Erinevates töökeskkondades erikujuliste detailide ja koostude modelleerimine, 2-D jooniste valmistamine.
3. Iseseisev töö 60t. Individuaalsete, õppejõu poolt antud jooniste ning aksonomeetriliste kujutiste (või insenerigraafika kursuses tehtud detailide eskiiside) järgi detailide 3-D mudelite valmistamine (erinevad tööd igas töökeskkonnas) ja nende järgi tööjooniste tegemine 2-D töökeskkonnas.
Tehtud tööde hindamine.
4. Auditoorne kontrolltöö.
Kirjandus
1. Kalju Rei 2004. Joonestamine Solid Edge'is. Tln, Tallinna Tehnikakõrgkool.
2. Jaak-Evald Särak,Peeter Sokolov 2007. Arvutigraafika alused Solid Edge'ga. Tln, Tallinna Tehnikakõrgkool.*
3. Aino Koloviski, Jaak Särak 2006. Insenerigraafika. Tln, Tallinna Tehnikakõrgkool.
4. Jaak Särak 2007. Insenerigraafika I. Tln, Tallinna Tehnikakõrgkool.*
5. Jaak Särak 2007. Insenerigraafika II. Tln, Tallinna Tehnikakõrgkool.*
6. Tiit Tilk 2000. Arvutiõpik II . Kuressaare.
7. J. Riives, K. Tihase 1983. Joonestamine. Tln, Valgus.
8. Jaan Riives, Andri Teaste, Rein Mägi 1996. Tehniline joonis. Õppeotstarbeline käsiraamat. Tln, Valgus.
9. http://ekool.tktk.ee/ (Seal valida: Reaalainete keskus -- CAD projekteerimine - õppejõud Jaak Särak)
*materjal saadaval e-õppekeskkonnas
Hindamismeetodid
Hindamise meetod:

Hindamine toimub hindamise kriteeriumide ja õppetöö protsessis osalemise alusel. Üliõpilased saavad hindamisest tagasisidet õppejõu kommentaaridest, kus üliõpilane võib vajadusel oma graafilisi töid selgitada, kaitsta ja seejärel vormistatakse lõpptulemus.

Hinnatakse:

Tööde vormistamise korrektsust, standarditest kinnipidamist ja nende tundmist, rakendusoskuste taset, jooniste vastavust lähteülesandele, sisu õigsust, arvuti ja programmikasutamise oskust, individuaalset arengut. Suhtumist õppetöösse, tahte ja pühendumuste taset.

Hindamise eeldus:

Õppetööst osavõtt vähemalt 80% ulatuses on kohustuslik, õppejõu otsesel juhendamisel tehtavad auditoorsed tööd peavad olema 80% tehtud. Kõik kodused ülesanded, graafilised tööd ja auditoorsed kontrolltööd peavad 100% olema esitatud ja hinnatud positiivselt. Järelvastamise ja tööde esitamise võimalus on plaanilistes konsultatsioonides.


Tulemus Hindamise kriteeriumid

F (0) On mitterahuldav hinne. Ülesanded on lahendatud vähem kui 51% ulatuses. Olulisi puudusi ja rohkesti vigu esineb ülesannete lahendamise käigus, 3D mudel ei vasta antud ülesandele, detailile ja lisaks on tunduvalt ületatud etteantud ajalimiiti. Rohkesti eksimusi on erinevates joonise kujutistes, nende õigsuses ja paigutamisel joonise lehele, graafilises vormistuses nii joonte liikide kui kirja osas. Joonise mõõtmestamisel on puudu rohkesti mõõtmeid või on palju üleliigseid. Ülesanne tuleb lahendada uuesti.

E (1) Erinevates kujutistes on rohkesti vigu, kujutised on osaliselt lõpetamata, aga üldiselt ülesanded vähemalt 51% ulatuses õigesti lahendatud. 3D mudeli valmistamisel on mitmeid ebatäpsusi, mudel ei vasta mitmetes osades antud tootele ja lisaks on ületatud etteantud ajalimiit. Joonise pinna komponeerimisel, paigutamisel on vajakajäämisi. Kirjanurk ja koostu tükitabel on korratult vormistatud, üksikud lahtrid on täitmata. Esineb palju üleliigseid või puuduvaid mõõtmeid. Joonise järgi pole võimalik lähteülesandes esitatud objektist täielikku ülevaadet saada.

D (2) Erinevates kujutistes on üksikuid vigu, kujutised on osaliselt lõpetamata aga üldiselt on ülesanded vähemalt 61% ulatuses õigesti lahendatud. 3D mudeli valmistamisel esineb mõningaid ebatäpsusi, mudel vastab väliskujult etteantud tootele, sisemiste kontuuride osas aga esineb mitmeid puudusi ja lisaks on ületatud mudeli valmistamiseks etteantud ajalimiit. Joonise pinna komponeerimisel, paigutamisel on vajakajäämisi. Kirjanurk ja tükitabel on korratult vormistatud. Esineb mõningaid vigu lõigete tegemisel, mõõtmete paigutamisel, võib esineda mõni puuduv või üleliigne mõõde. Joonise järgi pole võimalik lähteülesandes esitatud objektist täielikku ülevaadet saada, võib tekkida küsitavusi.

C (3) Kujutistes võib esineda üksikuid mitteolulisi vigu, aga üldiselt on ülesanded vähemalt 71% ulatuses õigesti lahendatud. Kujutised on paigutatud joonise pinnale ratsionaalselt, üldises komponeerimises võib esineda vajakajäämisi, joonise leht on täidetud vähemalt 60% ulatuses infoga. 3D mudeli valmistamisel võib esineda mõningaid ebatäpsusi, mudel vastab väliskujult etteantud tootele, sisemiste kontuuride osas aga võib olla 2 ... 3 ebatäpsust, mudeli valmistamiseks etteantud ajalimiiti ei ole ületatud. Kinni on peetud joonte liikidest. Võib esineda mõni mittevajalik kujutis, väike viga lõigete tegemisel ja pisivigu joonisele mõõtmete paigutamisel. Kirjanurk ja tükitabel on suhteliselt korralikult vormistatud.

B (4) Kujutised on paigutatud joonise pinnale ratsionaalselt, ekspositsioon on terviklik, joonise jaoks on valitud õige mõõtkava ja lehe formaat. Kujutised on lõpetatud, väga hästi ja korrektselt esitatud, võib esineda üks kaks pisiviga, ülesanded on vähemalt 81% ulatuses õigesti lahendatud. Detaili 3D mudel on üldiselt õigesti ja ratsionaalselt valmistatud, võib esineda üks pisiviga, ei ole ületatud etteantud ajalimiiti. Kinni on peetud joonte liikidest. Joonis on õigesti mõõtmestatud, võib esineda paari mõõtme paigutuse viga. Kirjanurk ja tükitabelon korrektselt vormistatud.

A (5) Joonis on korrektne, kujutiste paigutus joonise pinnale on laitmatu. Kirjanurk ja tükitabel on täielikult ja laitmatult täidetud. Joonise kujutised on õigesti valitud, puuduvad liigsed kujutised. Ülesanded on täielikult ja ilma vigadeta lahendatud. Täpselt on kinni peetud joonte liikidest, kõik erinevad jooned on kogu joonise ulatuses ühesuguse paksusega. Kõik vajalikud mõõtmed on joonisel olemas ja õigesti paigutatud. Detaili 3D mudel on täpselt ja õigesti valmistatud, ei esine kõrvalekaldeid nõutud geomeetriast, ei ole ületatud mudeli ja joonise valmistamiseks antud ajalimiiti.
E-kursus(t)e nimi Moodle õpikeskkonnas (http://ekool.tktk.ee)
Reaalainete keskus, CAD projekteerimine - õppejõud Jaak Särak
Käimasolevad voorud
Pole ühtegi
eten